divendres, 23 de novembre del 2012

Què, per a què i perquè entrenar



Què tenir en compte a l'hora de triar un o altre exercici quan planifico l'entrenament.

Dos principis molt important que cal tenir en compte a l'hora de proposar un entrenament, ells són dos dels principis pedagògics com el de participació activa i consenteix en l'entrenament i el Principi de Transferència.

Principi de la participació activa i consenteix en l'entrenament:

És un error de l'entrenador o del docent de l'Educació Física ensenyar o entrenar per simple repetició, sense saber els seus entrenats perquè fan tal o qual tasca. Els esportistes han d'elaborar conscientment la tasca a desenvolupar, han de saber: què, com i per a què ho fan.
De res serveix copiar entrenaments, mirar vídeos i fer-los fer el que veig a la pantalla, si no sé per a què és el que vaig a proposar, si no quina és la finalitat i per a què serveix.


Aquest principi preveu una preparació i conducció de l'entrenament i una activitat tal entre l'entrenador i els seus alumnes que possibilitin a cada esportista saber per què i per a què actua.
Un atleta, com el músic, hauria de percebre i, per tant, sentir, quan sonen les notes falses. Això li permetrà fer les correccions apropiades en el seu repertori d'entrenament.

Del principi del conscient es desprèn la següent regla: l'estudiant ha de conèixer el resultat de la seva activitat així com la valoració que es dóna als realitzats. Quan un esportista, després de realitzar un exercici, analitzi els seus moviments, jutgi els seus errors i sàpiga com superar-los, està en condicions de repetir l'exercici amb més èxit.

El coneixement dels resultats obtinguts no és només necessari durant l'aprenentatge, sinó en realitzar qualsevol exercici d'entrenament. Quan l'esportista no compara els resultats indicats amb les seves pròpies impressions (sentit de la velocitat, ritme, relaxació, simplicitat o dificultat, etc.) No podrà saber en quin aspecte es troba endarrerit, no aconseguirà desplegar totes les seves possibilitats ni perfeccionar els seus resultats.


El idioma motor en l'ensenyament, l'entrenament autogen i psicològic, el perfeccionament de les possibilitats de dirigir els estats i funcions i l'autoregulació, obren nous camins per a l'elevació del rendiment dels esportistes. I amb tots aquests canvis exigeixen considerables esforços a la consciència dels esportistes, així com l'adquisició per ells de nous coneixements.
La participació activa no s'ha de limitar només a les sessions d'entrenament. Durant el temps lliure l'esportista ha de saber com es desenvolupa el seu procés de recuperació i quins tipus d'activitats o comportaments li poden perjudicar en aquest procés.

Algunes de les regles a seguir per assolir aquest principi:

• Guiar l'esportista cap a l'objectiu del rendiment a assolir
• Proveir l'esportista de coneixements estretament vinculats a les tasques de l'entrenament.
• Formular exigències que requereixin reflexió, iniciativa i responsabilitat per part de l'esportista.
• Fer participar l'esportista en la preparació, estructuració i exaltació de l'entrenament.
• Educar a l'esportista perquè sigui capaç d'avaluar el seu propi rendiment i de fer un control conscient dels seus moviments.
• Portar un continu registre dels resultats i comparar-los amb els plans anticipats i l'entrenament.


Principi de Transferència:

Per transferència s'entén un efecte positiu de transmissió d'una acció a una altra. La condició perquè es produeixi aquesta transferència és que hi hagi coincidències coordinatives entre els moviments respectius. En realitzar exercicis més o menys aliens a la pròpia acció tècnica, les modificacions que poden tenir lloc presenten una triple influència en el gest propi d'una especialitat concreta.

La quantitat d'influència que pot tenir en realitzar uns exercicis determinats o tècniques determinades sobre altres, pot ser:

a) Positiva, quan l'execució o treball d'uns exercicis o tècnica faciliten el
aprenentatge o execució d'una segona.

b) Negativa, quan l'execució o treball d'uns exercicis, tècniques, qualitats físiques,
infereixen o empitjoren l'execució, aprenentatge o desenvolupament de les segones.

c) Neutra, la realització d'exercicis i tècniques ni milloren ni empitjoren la d'altres exercicis.

Per tant si jo planifico un exercici on el desplaçament no es correspon amb el gest tècnic, la transferència que estaré realitzant serà negativa, perquè a l'hora de posar-lo en pràctica durant el joc, hi haurà el jugador fent un gest tècnic diferent del desplaçament que va estar entrenant.


Un exemple més pràctic seria que el jugador desplaci sobre la xarxa donant l'espatlla a la mateixa i finalitzi l'acció colpejant a volea. En aquest exemple la transferència és negativa, ja que no es condice el desplaçament amb l'acció tècnica. Si la proposta seriosa que el desplaçament ho faci de front a la xarxa i realitzi el gest tècnic estem unint dos components tècnics en un cop com és la volea i aca la transferència serà positiva.

Aquests dos principis que descric són part dels quatre principis pedagògics que es regeix l'entrenament, que sumat als principis biològics donen base a la filosofia de l'entrenament modern.
Aquests temes són desenvolupats i posats en pràctica en el meu curs d'entrenador físic on fem base del perquè, perquè, com, quan i d'entrenar.

Espero que el puguin posar en pràctica i els deixo fins la pròxima entrega.

Recordeu que els dubtes o comentaris podeu escriure a gustavobalquinta@hotmail.com o visitar la meva web www.gustavobalquinta.com.ar

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada